Jedną z zalet dokonywania płatności w internecie za pomocą karty debetowej lub kredytowej jest możliwość skorzystania z opcji chargeback, czyli reklamacji transakcji kartowej. Obciążenie zwrotne, bo tak po polski brzmi nazwa usługi, okazuje się niezwykle przydatne na przykład, gdy środki z karty zostaną pomyłkowo pobrane dwa razy lub gdy sprzedawca nie dostarczy towaru, który został opłacony. Sprawdź, co jeszcze warto wiedzieć o chargeback i jak można z niego w praktyce korzystać.
Czym jest obciążenie zwrotne?
Obciążenie zwrotne to specjalna procedura reklamacyjna oferowana przez banki, która umożliwia odzyskanie środków wydanych przy pomocy karty. Jest ona uruchamiana na wniosek klienta, który dokonał nią transakcji, która nie doszła do skutku lub jeśli wystąpiły jakieś inne problemy przy realizacji.
Procedura reklamacyjna chargeback dotyczy wyłącznie operacji kartowych – zarówno gotówkowych, jak i tych bezgotówkowych, np. dotyczących płatności w internecie za towary lub usługi. Dzięki niej można liczyć na pomoc banku w odzyskaniu pieniędzy np. od nieuczciwego sprzedawcy. Z opcji obciążenia zwrotnego mogą skorzystać właściciele wszystkich rodzajów kart Visa i Mastercard, a więc debetowych, kredytowych i przedpłaconych.
Przyczyny reklamacji do płatności w internecie
Z procedury chargeback można skorzystać w wielu sytuacjach. Jeśli chodzi o płatności w internecie, najczęściej przyczyną złożenia reklamacji w banku są następujące problemy:
- brak środków na koncie odbiorcy pomimo obciążenia karty,
- nieprawidłowe obciążenie karty np. w podwójnej wysokości,
- nieuprawnione pobranie środków, np. za towar, który nie został zamówiony,
- nieotrzymanie towaru mimo prawidłowego dokonania płatności,
- nieotrzymanie od sprzedawcy środków za towar, który został zwrócony do sklepu lub za usługę, która nie została zrealizowana (np. za odwołany lot).
Jak wygląda procedura zwrotu środków?
Jeżeli chcesz odzyskać pieniądze z operacji kartowej, najpierw musisz złożyć reklamację w banku. W wielu instytucjach można to zrobić telefonicznie. Ważne, by podać wszystkie swoje dane oraz dane karty, a także szczegóły dotyczące kwestionowanej transakcji, czyli: odbiorcę, tytuł i dokładny czas płatności. Dodatkowo należy wyjaśnić powody reklamacji. Tutaj musisz pamiętać, że bank w niektórych przypadkach może wymagać od Ciebie wykonania dodatkowych czynności, np. samodzielnej próby porozumienia się ze sprzedawcą w kwestii niedostarczonego towaru. Wówczas należy najczęściej przedstawić dowód takich działań np. kopię pisma do sklepu online.
Bank po przyjęciu reklamacji przekazuje sprawę do organizacji płatniczej, określając problem za pomocą specjalnych kodów. Taka wiadomość trafia następnie do firmy, która rozliczała płatność. Jeśli reklamacja zostanie przez nią rozpatrzona pozytywnie, zostaną Ci zwrócone środki.
Bezpieczny sklep i system płatności online – co to znaczy?
Klienci sklepów online obawiają się utraty pieniędzy, dlatego często, gdy mają wątpliwości co do rzetelności danego sprzedawcy, rezygnują z dokonania u niego zakupów. Warto więc wiedzieć, że bezpieczeństwo transakcji jest o wiele większe, jeśli sklep oferuje nowoczesne systemy płatności online – takie jak za pośrednictwem Paybylink. Ich operatorzy jako pośrednicy w transferze środków czuwają nad tym, by przebiegł on prawidłowo i skutecznie. Korzystając z takich systemów, możesz od razu się dowiedzieć, czy Twoje pieniądze trafiły do sprzedawcy, ponieważ operator bramki poinformuje Cię o tym, przesyłając mail z potwierdzeniem płatności. Taki dowód możesz później wykorzystać w procedurze reklamacyjnej, np. w sytuacji, gdy sklep nie zrealizuje zamówienia.
Paybylink to gwarancja bezpieczeństwa płatności!
Jeśli jesteś klientem e-sklepów i chcesz czuć się bezpiecznie, wybieraj sprzedawców proponujących nowoczesne systemy płatności online. W przypadku bramki Paybylink masz do wyboru różne metody zapłaty, również za pomocą karty, która w razie problemów ułatwi Ci odzyskanie pieniędzy za pomocą procedury chargeback. Jeśli wybierzesz szybki przelew, dostaniesz od nas potwierdzenie, czy sprzedawca otrzymał pieniądze. Stosujemy także szereg dodatkowych rozwiązań zapewniających prawidłowy przebieg transakcji, dlatego zaufaj nam, a Twoje zakupy będą zawsze udane.