Spis treści
- Przepisy a działalność sklepu internetowego
- Kto i co może sprzedawać przez internet?
- Udostępnienie konsumentom regulaminu sklepu
- Ochrona danych osobowych klientów
- Sprzedawanie zgodnie z prawem nie ma już dla Ciebie tajemnic? Działaj!
Planujesz otwarcie sklepu internetowego? Musisz zatem zdawać sobie sprawę, że taka działalność w Polsce jest uregulowana w przepisach. Narzucają one sprzedawcom nie tylko szereg ograniczeń, ale też obowiązków względem klientów. Aby nie popełnić błędu i nie narazić się na konsekwencje łamania prawa, poznaj najważniejsze zasady dotyczące handlu w sieci.
Przepisy a działalność sklepu internetowego
Prowadzenie sklepu internetowego jest rodzajem działalności gospodarczej, która powinna być wykonywana zgodnie z obowiązującymi przepisami. Sprzedawcy muszą przede wszystkim przestrzegać ogólnych regulacji dotyczących rejestracji firmy i rozliczania się z podatków, jakie obowiązują wszystkich innych przedsiębiorców. Oprócz tego jednak ze względu na specyfikę działalności powinni stosować się do odrębnych przepisów dotyczących handlu w sieci zawartych w następujących aktach prawnych:
- Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta,
- Ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną,
- Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych.
Kto i co może sprzedawać przez internet?
Sklep internetowy może prowadzić firma o dowolnej formie prawnej, a więc zarówno jednoosobowej działalności gospodarczej, jak i spółki prawa handlowego. Wyjątek stanowi spółka partnerska, która jest zarezerwowana dla przedstawicieli wolnych zawodów.
Warto jednak wiedzieć, że biznes w sieci można także prowadzić legalnie w formie tzw. działalności nierejestrowanej, czyli bez zgłaszania do CEIDG. Z takiej opcji możesz jednak skorzystać wyłącznie w sytuacji, jeśli przez ostatnich 5 lat nie prowadziłeś innej firmy i jeżeli z handlu online nie przekroczysz limitu przychodu w wysokości 50% płacy minimalnej.
W sieci sprzedawać możesz niemal wszystko oprócz następujących produktów:
• leków (chyba że prowadzisz aptekę),
• alkoholu i wyrobów tytoniowych (również e-papierosów),
• narkotyków,
• broni.
Udostępnienie konsumentom regulaminu sklepu
Jednym z najważniejszych obowiązków sprzedawców prowadzących sklep online jest sformułowanie i udostępnienie klientom regulaminu świadczenia usług drogą elektroniczną. Jest to dokument, w którym powinny być zawarte zasady zawierania transakcji z klientem, a także prawa i obowiązki obu stron takiej umowy. W szczególności pamiętaj, by zawrzeć w nim takie kwestie jak:
- dane swojej firmy,
- warunki techniczne korzystania z serwisu,
- zasady zawarcia umowy sprzedaży (np. konieczność dokonania rejestracji na stronie, dokonania zapłaty itp.),
- proces składania zamówienia,
- terminy i sposoby płatności oraz dostawy zamówionego towaru – jeśli oferujesz szybkie płatności w sklepie internetowym, wymień w regulaminie wszystkie dostępne metody, a także podaj nazwę operatora dostarczającego system płatności,
- procedurę reklamacyjną,
- prawo klienta do odstąpienia od umowy i zasady zwrotu towaru.
Jeśli chcesz sporządzić regulamin sklepu zgodnie z obowiązującymi przepisami, koniecznie sprawdź listę klauzul niedozwolonych na stronie UOKiK. Pamiętaj także, że dokument powinien być napisany zrozumiałym językiem i nie może być kopią odpowiednika znalezionego na stronie konkurencji.
Ochrona danych osobowych klientów
Kolejną ważną rzeczą jest przestrzeganie przepisów RODO związanych z ochroną danych osobowych. Klienci przekazują je bowiem do sklepu w toku składania zamówienia, a także realizując płatności internetowe np. pay-by-link. Sprzedawca powinien poinformować konsumenta m.in. o następujących kwestiach:
- kto dokładnie będzie przetwarzał jego dane osobowe i w jakim celu,
- jakie dane będą przetwarzane i przez jaki okres,
- o tym, że ma on prawo do wycofania zgody na przetwarzanie swoich danych.
Taką klauzulę informacyjną musisz umieścić w widocznym miejscu na stronie sklepu. Oprócz tego Twoim obowiązkiem jest przygotowanie kilku ważnych dokumentów m.in. polityki prywatności, bezpieczeństwa, dotyczącej plików cookie itp.
Sprzedawanie zgodnie z prawem nie ma już dla Ciebie tajemnic? Działaj!
Nietrudno zauważyć, że przepisy wymagają od sklepów internetowych przede wszystkim przestrzegania praw konsumentów, którzy są ich dzisiaj coraz bardziej świadomi. Pamiętaj, że Twoim obowiązkiem jest także zapewnienie im bezpieczeństwa płatności internetowych – zrobisz to, wybierając bramkę Paybylink, której operatorem jest doświadczona instytucja płatnicza działająca pod nadzorem KNF.