Spis treści
- Czym właściwie jest lejek sprzedażowy?
- Schemat lejka sprzedażowego – to trzeba wiedzieć
- Dlaczego opłaca się wykorzystywać lejek sprzedażowy?
- Prowadzisz biznes w internecie? Bezpieczne płatności online to podstawa!
Chcąc pozyskać klientów do sklepu online, najpierw musisz zainteresować swoją ofertą możliwie największą grupę odbiorców. Następnie, wskutek kolejnych działań marketingowych, będzie się ona stopniowo zawężać – aż do momentu wyselekcjonowania grona osób, które zdecydują się kupić Twój produkt. Cały ten proces zdobywania klientów nazywa się lejkiem sprzedażowym. Dowiedz się, jak go wykorzystać do planowania strategii marketingowej.
Czym właściwie jest lejek sprzedażowy?
Zastanawiasz się, jak zwiększyć sprzedaż w swoim sklepie? Jeśli udało Ci się stworzyć atrakcyjną witrynę, zaoferować niskie ceny produktów, wygodne formy dostawy i szybkie płatności w sklepie internetowym, czas zająć się zdobywaniem klientów. Jak to zrobić? Pomoże Ci w tym wspomniany lejek sprzedażowy.
Lejek sprzedażowy to nic innego jak proces pozyskiwania klientów podzielony na etapy. Jego istotą jest stopniowe zawężanie grupy potencjalnych kupujących za pomocą odpowiednich działań marketingowych – od momentu zainteresowania ich ofertą, aż do chwili, w której faktycznie dokonają transakcji.
Pod względem graficznym lejek sprzedażowy przedstawia się jako odwrócony trójkąt – podzielony zazwyczaj na 4 zmniejszające się poziomy. W każdym z nich znajduje się coraz węższa grupa osób, do których kierowane są inne działania sprzedażowe. Służy on zatem do identyfikacji kolejnych grup klientów, a także określania technik marketingowych stosowanych wobec każdej z nich.
Warto podkreślić, że lejek sprzedażowy wykorzystywany jest z powodzeniem zarówno w sprzedaży B2B, jak i B2C – i to nie tylko w biznesie online, ale także tym offline.
Schemat lejka sprzedażowego – to trzeba wiedzieć
Jak już wspomnieliśmy, lejek sprzedażowy dzieli się najczęściej na 4 poziomy. W górnej części trójkąta (top) jest on najszerszy, a na samym dole (bottom) najwęższy, co ma odzwierciedlać zmniejszającą się liczbę klientów wraz z postępem procesu sprzedażowego. Na każdym kolejnym etapie ich pozyskiwania stosowane są inne zabiegi marketingowe.
- Etap 1 – ToFu (Top of the Funnel) – polega on na zdobywaniu uwagi klientów i budowaniu świadomości marki – służą do tego najczęściej płatne kampanie reklamowe w social mediach, Google’u i na portalach internetowych.
- Etap 2 – MoFu (Middle of the Funnel) – skupiony jest na pozyskiwaniu leadów, czyli zachęcaniu osób zainteresowanych ofertą do większego zaangażowania się w jej poznanie, np. do pozostawienia kontaktu do siebie, czy zapisaniu się do newslettera.
- Etap 3 – BoFu (Bottom of the Funnel) – na tym poziomie działania marketingowe polegają na przekonaniu konkretnych klientów do dokonania transakcji – można to robić za pomocą spersonalizowanych ofert, promocji cenowych, czy też podkreślaniu atutów sklepu – np. informowaniu, że oferuje on bezpieczne płatności online i darmową dostawę towarów.
- Etap 4 – Sprzedaż i działania posprzedażowe – tutaj działania najczęściej koncentrują się na budowaniu lojalności wąskiej grupy klientów, którzy zdecydowali się już na zakup towaru, np. poprzez przesyłanie im regularnie e-maili z informacją o promocjach, czy też oferowanie kuponów rabatowych na kolejne zakupy.
Dlaczego opłaca się wykorzystywać lejek sprzedażowy?
Najważniejszą zaletą korzystania z lejka sprzedażowego jest możliwość precyzyjnego zaplanowania strategii marketingowej na każdym etapie pozyskiwania klientów. Dzięki temu swoje działania możesz kierować do konkretnej grupy odbiorców, co zdecyduje o ich większej skuteczności. Oczywiście musisz pamiętać, że kluczową kwestią będzie odpowiednie selekcjonowanie osób na każdym etapie lejka, a także badanie skuteczności poszczególnych działań oraz poziomu konwersji.
Prowadzisz biznes w internecie? Bezpieczne płatności online to podstawa!
Jak już wiesz, zastosowanie lejka sprzedażowego pomoże Ci zaplanować działania marketingowe. Na ostatnim etapie pozyskiwania klientów pamiętaj, by zapewnić im rozwiązania, które zachęcą do dokonania zakupów. Podstawą są systemy płatności online – dzięki nim konsumenci mogą szybko i wygodnie zapłacić za zamówiony towar. Paybylink to zaufany operator płatności. Pomoże Ci on spełnić oczekiwania klientów. Skontaktuj się z nami, a wyjaśnimy Ci, jak w kilka minut zarejestrować się w naszym systemie i zainstalować nowoczesną bramkę płatności na swojej stronie.