Spis treści
- Odpowiadaj na potrzeby e-konsumentów
- Błąd 1: mały wybór opcji płatności
- Błąd 2: źle zaprojektowana strona
- Błąd 3: słaba obsługa klienta
- Już wiesz, jak dobrze zacząć biznes online?
Na otwarcie własnego sklepu internetowego decyduje się coraz więcej osób. Tylko w ubiegłym roku powstało aż 11,8 tys. nowych witryn sprzedażowych, dzięki czemu dzisiaj jest ich w sumie przeszło 44 tys. Tak dużej konkurencji nie wytrzymali wszyscy, ponieważ ponad 5,6 tys. e-shopów zawiesiło swoją działalność. Jeśli i Ty chcesz spróbować swoich sił w tym biznesie i osiągnąć sukces, dowiedz się, jakich błędów nie popełniać przy otwieraniu sklepu online.
Odpowiadaj na potrzeby e-konsumentów
Z technicznego punktu widzenia otwarcie sklepu internetowego jest dzisiaj dość proste. Najłatwiej to zrobisz na platformie sprzedażowej, która dostarcza niemal wszystko, co jest potrzebne do handlu w sieci. Żeby zacząć rzeczywiście sprzedawać swoje towary, najpierw musisz pozyskać klientów. Do tego niezbędne są działania marketingowe, dzięki którym poinformujesz konsumentów o istnieniu witryny i zachęcisz ich do jej odwiedzenia. Jeżeli jednak Twój sklep im się nie spodoba, musisz liczyć się z niską konwersją i dużą liczbą porzuconych koszyków.
Aby tego uniknąć, nie popełnij fundamentalnych błędów początkujących sprzedawców, którzy przy tworzeniu sklepu zapominają o zaspokojeniu potrzeb klientów. Potrzeby te są doskonale znane dzięki licznym badaniom i ankietom. Wynika z nich, że do zakupów w danym sklepie najczęściej zniechęcają trzy podstawowe elementy: nieprzyjazna witryna, mały wybór płatności (szczególnie – niedostępna płatność internetowa) oraz słaba obsługa.
Błąd 1: mały wybór opcji płatności
Czasy, w których za zakupy w sieci płaciło się za pobraniem u kuriera lub tradycyjnym przelewem, bezpowrotnie minęły. Odkąd powstały nowoczesne systemy płatności online umożliwiające dokonanie zapłaty jednym kliknięciem, rośnie liczba konsumentów, którzy nie wyobrażają sobie robienia zakupów w inny sposób. Według badań Polacy najbardziej lubią szybkie przelewy online oraz BLIK-a, rośnie też popularność opłacania zamówień kartą.
Brak ulubionej metody dokonania transakcji jest jedną z najczęstszych przyczyn porzucenia koszyka w sklepie. Jeśli więc chcesz osiągnąć sukces w biznesie, już na etapie tworzenia strony sprzedażowej zadbaj o zainstalowanie w niej nowoczesnej bramki płatniczej, by zapewnić swoim klientom duży wybór sposobów opłacenia zamówienia.
Błąd 2: źle zaprojektowana strona
Źle zaprojektowana strona sklepu internetowego również potrafi skutecznie zniechęcić do zakupów. Do najczęstszych błędów początkujących sprzedawców przy tworzeniu witryny sprzedażowej należą:
- brak responsywności – już niemal połowa internautów robi zakupy przez smartfona, dlatego warto stworzyć stronę sklepu przystosowaną do urządzeń mobilnych,
- mało atrakcyjna szata graficzna,
- brak intuicyjnego menu,
- ubogi w informacje content,
- skomplikowany lub nieprzyjazny proces składania zamówienia.
Pamiętaj, że przy tworzeniu witryny sprzedażowej ważny jest User Experience. Postaraj się więc wdrożyć na stronie rozwiązania przyjazne dla użytkowników i od początku uruchomienia sklepu badaj sposób ich postrzegania przez konsumentów, by jak najszybciej móc dokonać odpowiednich poprawek.
Błąd 3: słaba obsługa klienta
Trzecim błędem początkujących sprzedawców jest niezapewnienie klientom właściwej obsługi. Od początku funkcjonowania witryny zadbaj więc o takie kwestie jak:
- przejrzysty opis zasad dokonywania zamówień, składania reklamacji oraz zwrotów towarów,
- widoczny regulamin sklepu,
- możliwość bezpośredniego kontaktu – najlepiej przez telefon oraz prosty formularz, a opcjonalnie także za pomocą czata.
Klienci doceniają nie tylko nowoczesne systemy płatności online, ale również szeroki wybór sposobów dostawy towarów. Postaraj się więc udostępnić w swoim sklepie możliwość zamówienia produktów nie tylko kurierem, ale też np. do paczkomatów.
Już wiesz, jak dobrze zacząć biznes online?
Najskuteczniejszym sposobem na wygranie z konkurencją jest rozpoznanie potrzeb konsumentów i dostarczenie im rozwiązań, jakich szukają podczas dokonywania zakupów w sieci. Jeśli chodzi o nowoczesne płatności, w Paybylink możesz je bezpłatnie wypróbować przez miesiąc, a potem zdecydować, czy nadal udostępniać je swoim klientom. Sprawdź już teraz, co oferuje nasza bramka płatności online i aktywuj ją w kilku prostych krokach – dzięki temu od początku działalności Twój sklep zyska na atrakcyjności w oczach internautów, a Ty zwiększysz swoje szanse na sukces.