zwrot płatności w sklepie online
Kategorie:

Zwrot płatności za zakupy online. Jak to działa?

Spis treści

Podczas zakupów online zawsze ryzykujemy, że dostarczony towar nie do końca spełni nasze oczekiwania. Na szczęście w takich przypadkach chroni nas prawo, które zapewnia nam możliwość zwrotu produktu bez podawania przyczyny. O ile zasady takich zwrotów są dość znane, o tyle mało kto wie, jak wygląda kwestia odzyskania płatności w internecie. Dowiedz się zatem, w jakim czasie sprzedawca powinien oddać Ci pieniądze, jakie warunki musisz spełnić, by je otrzymać, i dlaczego bramka płatności online pomaga odzyskać środki.

Nieudane zakupy – i co dalej?

Nie będzie przesadą stwierdzenie, że przez internet niemal zawsze kupujemy przysłowiowego kota w worku. W stacjonarnym sklepie wszelkie cechy towaru można ocenić jeszcze przed zakupem – online natomiast nawet najrzetelniej opisane produkty mogą po dostarczeniu rozczarować pod względem kolorystyki, jakości, rozmiaru, czy funkcjonalności. Może się zdarzyć, że towar będzie znacząco odbiegać od opisu sprzedawcy, albo zwyczajnie Ci się nie podobać. W obu przypadkach masz prawo do zwrotu towaru zakupionego online bez podawania przyczyny poza standardowym trybem reklamacyjnym. 

Pamiętaj, że zgodnie z Ustawą o prawach konsumenta z dnia 30 maja 2014 roku na taki zwrot masz 14 dni do daty otrzymania przesyłki. W tym terminie musisz skierować do sprzedawcy pisemne oświadczenie o odstąpieniu od umowy kupna-sprzedaży zawartej na odległość. Nie musisz w nim podawać przyczyny rezygnacji z towaru. Oświadczenie możesz wysłać na formularzu, jaki znajdziesz na stronie sprzedawcy lub UOKiK.

Od daty powyższego pisma masz 14 dni na odesłanie do sklepu produktu. Musisz to niestety zrobić na własny koszt. 

Czy każdy towar można zwrócić do sklepu?

Zanim przejdziemy do kwestii zwrotu płatności w internecie, warto jeszcze wyjaśnić, że nie każdy towar kupiony online można zwrócić. Przede wszystkim nie można odesłać używanego produktu. Może być on rozpakowany, ale nie może nosić śladów użytkowania. Zgodnie z przepisami nie można zwrócić także:

  • produktów spożywczych i wszelkich innych o krótkim terminie przydatności,
  • towarów wykonanych na indywidualne zamówienie (np. personalizowanej koszulki),
  • rzeczy, które po rozpakowaniu nie nadają się do użytku ze względów zdrowotnych i bezpieczeństwa (np. medykamentów, niektórych artykułów higienicznych),
  • programów komputerowych oraz płyt z muzyką, grami lub filmami, które zostały rozpakowane przez klienta.
zwrot z zakupów online

Zwrot płatności internetowej: jak go uzyskać i ile to trwa?

Przepisy wspomnianej wyżej ustawy dają sprzedawcom internetowym maksymalnie 14 dni na zwrot pieniędzy od daty otrzymania od klienta oświadczenia o odstąpieniu od umowy. Konsument nie musi zatem składać odrębnego wniosku o zwrot pieniędzy. Taki wniosek zawarty jest w treści pisma, w którym powinno się także wpisać numer swojego rachunku bankowego, na jaki sprzedawca powinien przesłać pieniądze. 

Jeśli zależy Ci na krótkim czasie oczekiwania na swoje pieniądze, korzystaj z usług sklepów, w których dostępna jest nowoczesna bramka płatności online, oferująca m.in. szybkie przelewy pay-by-link, za pomocą karty i BLIK. Dlaczego? Ponieważ takie bramki mają specjalne moduły do automatycznego rozliczania zwrotów. Mówiąc prościej, sprzedawca może uruchomić zwrot środków jednym kliknięciem, a więc nawet chwilę po otrzymaniu od klienta oświadczenia o odstąpieniu od umowy. 

Prawa konsumenta: czego nie może zrobić sklep online?

Sklep online po otrzymaniu oświadczenia o odstąpieniu od umowy powinien zwrócić Ci nie tylko pieniądze z tytułu zapłaty za towar, ale także koszty jego dostawy (według najniższej stawki w cenniku). Warto pamiętać, że sprzedawca nie powinien żądać od Ciebie dodatkowych opłat z tego tytułu, np. prowizji za przelew online, ani wymagać odesłania paragonu warunkującego zwrot środków. Nie może również nie przyjąć z powrotem towaru i odmówić oddania pieniędzy tylko dlatego, że zostało zepsute oryginalne opakowanie produktu – masz prawo je naruszyć, by sprawdzić zakupiony towar. 

Sprawdzona bramka płatności to bezpieczeństwo każdej transakcji!

Jako klient sklepów internetowych wcześniej czy później znajdziesz się w sytuacji, gdy konieczny będzie zwrot zamówionego produktu. Kupując u sprzedawcy, który korzysta ze sprawdzonej bramki płatności online takiej jak Paybylink, możesz mieć pewność, że cała procedura z tym związana będzie prosta i zapewni błyskawiczne odzyskanie pieniędzy. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *