Przez pandemię koronawirusa zwiększyła się liczba użytkowników sklepów online. Wśród nich są także osoby, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z e-zakupami i to właśnie one są najbardziej narażone na oszustwa. Dowiedz się, jak rozpoznać bezpieczny sklep internetowy oraz dlaczego tak ważna jest bramka płatności online, przez którą dokonujesz zapłaty za zakupiony towar.
Jak zweryfikować wiarygodność sklepu internetowego?
W Polsce działa już przeszło 40 tys. sklepów internetowych i ich liczba nieustannie rośnie. Niestety wśród nich mogą być witryny stworzone przez przestępców, którzy na fali popularności zakupów online chcą zarobić w nieuczciwy sposób. Największym problemem są fałszywe e-sklepy, kuszące atrakcyjnymi produktami w niskich cenach. Nie tylko nie realizują one zamówień, lecz nierzadko także wyłudzają do klientów dane osobowe w celu dokonywania kolejnych przestępstw. Jeśli nie chcesz paść ofiarą oszusta, sprawdź wiarygodność sprzedawcy przed skorzystaniem z jego usług. W tym celu należy zweryfikować 3 rzeczy:
- dane firmy
- bezpieczeństwo witryny
- bramkę pozwalającą realizować szybkie płatności w sklepie internetowym.
Sprawdź firmę, od której chcesz kupić
Przed złożeniem zamówienia online w pierwszej kolejności sprawdź sprzedawcę. Jeśli jest rzetelny i uczciwy, powinien wszystkie swoje dane zamieścić na stronie internetowej sklepu. Chodzi tu nie tylko o dane kontaktowe (telefon, adres e-mail), ale także pełną nazwę firmy, adres, numer NIP i REGON. Właściciela sklepu warto także wyszukać w dostępnym online rejestrze CEIDG. Jeśli jest to spółka, możesz ją zweryfikować w rejestrze KRS, z którego również skorzystasz bezpłatnie przez internet.
Kolejnym sposobem na sprawdzenie sprzedawcy jest poszukanie na jego temat opinii w internecie, np. w porównywarkach cenowych. O wiarygodności firmy może też świadczyć prowadzony i na bieżąco aktualizowany przez niego profil na Facebooku, szczególnie jeśli klienci mają możliwość dodawania tam komentarzy.
Adres strony i certyfikat SSL – jak powinny wyglądać?
Zarówno sama strona sklepu, jak i bramka płatności online wykorzystywana do płacenia za zakupy powinny być zabezpieczone specjalnym protokołem szyfrującym dane przesyłane przez klientów podczas realizacji transakcji. Jest to tzw. certyfikat SSL, dzięki któremu informacje takie jak dane osobowe czy te dotyczące rachunku bankowego nie mogą zostać przechwycone przez cyberprzestępców lub programy szpiegujące. O stosowaniu takiego szyfrowania strony świadczy skrót „https” przed nazwą domeny oraz symbol kłódki.
Uwaga na fałszywe bramki płatności
Zacznijmy od tego, że szybkie płatności w sklepie internetowym są bardzo cenione przez klientów, więc jeśli sprzedawca je oferuje, oznacza to, że chce zapewnić wysoki standard usług. Realizowanie za ich pomocą przelewów za zakupiony towar jest także bezpieczniejsze niż bezpośrednie przelanie środków z konta na konto, ponieważ w takiej transakcji uczestniczy operator płatności. Jest to pośrednik, u którego w razie potrzeby można zweryfikować status przekazu pieniężnego. Tak przynajmniej jest w Paybylink, ponieważ my przesyłamy kupującym e-mail z linkiem pozwalającym sprawdzić, czy środki dotarły do odbiorcy.
Przy korzystaniu z systemów szybkich płatności należy jednak uważać na fałszywe bramki, ponieważ służą one do wyłudzania danych klientów. Za ich pomocą przestępcy dokonują różnych oszustw, np. zaciągają pożyczki, wykorzystując cudzą tożsamość. Podrobiona bramka jest łudząco podobna do oryginalnego serwisu, jednak można ją rozpoznać np. po nieco innym adresie strony banku, do którego prowadzi lub braku certyfikatu SSL. W razie wątpliwości lepiej zrezygnuj z zakupów lub skorzystaj z innej opcji płatności.
Wszystko gra? Możesz dokonać płatności!
Jeśli sprawdzisz sprzedawcę według naszych wskazówek i wszystko będzie w porządku, możesz składać zamówienie. Pamiętaj, by szczególną czujność zachować podczas dokonywania zapłaty za towar w sklepie internetowym – to właśnie w tym momencie Twoje dane mogą trafić w niepowołane ręce. Wybieraj witryny sprzedawców, na których działa sprawdzona bramka płatności online. To bowiem oznacza, że sklep ma uczciwe zamiary wobec swoich klientów, a jego priorytetem jest dbałość o najwyższe standardy obsługi.