telefon z aplikacją płatniczą
Kategorie:

Zgubiłeś telefon z aplikacją płatniczą lub bankową? Sprawdź, co zrobić!

Spis treści

Dokonywanie płatności przy pomocy telefonu bije w Polsce rekordy popularności. Trudno się temu dziwić, skoro jest to wyjątkowo proste, wygodne, a smartfonem możemy płacić zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i w internecie. Wiele osób zastanawia się jednak, co się stanie, gdy zgubimy to urządzenie – czy jego znalazca lub złodziej będzie miał dostęp do naszych pieniędzy? Nie będzie miał, ale pod warunkiem szybkiego podjęcia odpowiednich kroków. Sprawdź, co należy zrobić w przypadku utraty telefonu z aplikacją płatniczą lub bankową!

Płatności przez telefon: popularność aplikacji bankowych rośnie

Wszystkie największe banki w Polsce udostępniają swoim klientom aplikacje mobilne, poprzez które można zarządzać swoim kontem osobistym przez smartfona, płacić wygodnie za zakupy online oraz offline. Szacuje się, że korzysta z nich już ponad 12 milionów klientów i tylko w ciągu ostatniego roku przybyło ich przeszło 3 miliony. Zaletą aplikacji bankowych jest ich funkcjonalność, ponieważ można dzięki nim wykonywać następujące czynności:

  • sprawdzać saldo rachunku,
  • zlecać przelewy,
  • otwierać lokaty,
  • wypłacać gotówkę z bankomatów,
  • podpiąć karty i dokonywać nimi płatności w internecie czy w tradycyjnych sklepach.

Wiele banków udostępnia w ramach swoich aplikacji możliwość korzystania także z BLIK-a, Google Pay, Apple Pay oraz płatności zbliżeniowych NFC. 

Nie tylko tradycyjne przelewy, ale i BLIK

Równie popularna co aplikacje bankowe jest metoda płatności BLIK. Liczba użytkowników tej aplikacji mobilnej należącej do Polskiego Standardu Płatności wynosi już 7 milionów. W ciągu całego 2020 roku wykonali oni z jej pomocą 424 milionów transakcji na łączną kwotę 57 miliardów złotych. 

Za pomocą BLIK-a najczęściej opłacane są zakupy w sklepach online, ale coraz więcej osób korzysta z innej funkcjonalności aplikacji, czyli możliwości przesyłania pieniędzy na numer telefonu bez konieczności wpisywania numeru rachunku. 

Zgubiłeś telefon? Zadbaj o bezpieczeństwo swoich pieniędzy!

Można powiedzieć, że telefon stał się naszym portfelem, który zastępuje nam karty, gotówkę, a nawet tradycyjne serwisy internetowe do zarządzania kontem. Jest to wygodne rozwiązanie, które jednak budzi czasem wątpliwości pod kątem bezpieczeństwa.

Wiele osób obawia się, że jeśli aparat wpadnie w niepowołane ręce, ktoś może zyskać dostęp do ich pieniędzy. Tak naprawdę jest to mało prawdopodobne, ponieważ każdy operator płatności dostarczający aplikację mobilną dba o odpowiednie zabezpieczenie środków klientów: poprzez konieczność autoryzacji operacji czy też uruchomienia aplikacji przy pomocy kodu PIN. Same smartfony także są zabezpieczone – aby je odblokować, trzeba dzisiaj użyć odcisku palca, zrobić skan tęczówki oka, albo przynajmniej wpisać hasło. 

W przypadku zgubienia telefonu warto jednak zastosować kilka metod zabezpieczenia swoich pieniędzy. Poniżej wyjaśniamy, co należy zrobić. 

aplikacja bankowa zabezpieczenie telefonu

Krok pierwszy: zmiana hasła i PIN-u aplikacji

Pierwszą czynnością, jaką warto wykonać po zgubieniu telefonu, jest zmiana hasła i PIN-u do aplikacji mobilnej zainstalowanej na urządzeniu. Jak to zrobić? Wystarczy, że zalogujesz się do serwisu bankowego na komputerze. Tam w ustawieniach dokonasz stosownych zmian. 

Aplikację możesz także całkowicie zablokować – trzeba to zrobić w serwisie transakcyjnym lub telefonicznie. Dodatkowo warto skorzystać z opcji zdalnego czyszczenia danych w telefonie (konieczne jest do tego konto Google). 

Krok drugi: zmiana limitów

W bankowości elektronicznej na komputerze możesz również zmienić limity dla transakcji z konta i kart – warto je obniżyć do minimalnej wysokości. Unikniesz niechcianej transakcji na dużą kwotę, jeżeli złodziejowi uda się złamać zabezpieczenia telefonu.

Krok trzeci: blokada karty SIM

Skutecznym sposobem zabezpieczenia przed użyciem zgubionego telefonu przez niepowołane osoby jest blokada karty SIM. Załatwisz to na infolinii u swojego operatora – wystarczy podać numer telefonu i swoje dane, a także kod abonencki albo numer PUK, jeśli korzystasz z oferty na kartę. 

Nie panikuj, tylko działaj!

Zgubienie telefonu z zainstalowaną aplikacją bankową to na pewno stresująca sytuacja, jednak nie warto z jej powodu panikować. Wystarczy spokojnie wykonać kilka prostych czynności, by skutecznie zablokować dostęp do konta i pieniędzy. Pamiętaj, by na nowym smartfonie ustawić inny PIN do aplikacji płatniczej i zabezpieczyć sprzęt mocnym hasłem. Chroń swoje pieniądze także przez korzystanie z bezpiecznych metod płatności w internecie, wybierając zaufane bramki płatnicze – najlepiej Paybylink

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *