Od 1 stycznia 2021 r. płatności internetowe za pomocą karty będą odbywały się na nowych zasadach. Osoby dokonujące nimi transakcji za zakupy online będą musiały stosować tzw. silne uwierzytelnianie. Taki sposób potwierdzania zapłaty kartą zacznie obowiązywać na terenie całej Unii Europejskiej. Dowiedz się, z czego wynikają te nowe zasady i na czym dokładnie polegają, a także jakie korzyści przyniosą dla użytkowników internetu.
Co mówią nowe przepisy?
Przepisy wprowadzające dodatkowe uwierzytelnianie transakcji kartą dokonywanych w internecie wynikają z dyrektywy unijnej PSD2. Podobnie jak wszystkie pozostałe kraje Unii Europejskiej, także Polska miała obowiązek ją wdrożyć, co uczyniła 20 czerwca 2018 r. Część przepisów dotyczących obowiązkowej procedury podwójnego uwierzytelniania płatności internetowych kartą zaczęła obowiązywać jednak dopiero od 1 stycznia 2021 r.
Do nowych regulacji muszą się dostosować nie tylko banki, ale także właściciele sklepów internetowych oferujących możliwość zapłaty za towar przy pomocy karty płatniczej. Taka opcja dostępna jest w bramce Paybylink, za której pośrednictwem klienci mogą szybko uiścić należność za zakupy kartą debetową lub kredytową Visa i MasterCard.
Dlaczego płatności internetowe się zmieniają?
Główną ideą wprowadzanych zmian jest to, by zapewnić konsumentom bezpieczne płatności online. Jest to konieczne ze względu na rosnące zainteresowanie dokonywaniem różnych transakcji w internecie, które z kolei zachęca do działalności przestępców. Jeszcze niedawno oszuści, którzy weszli w posiadanie danych karty i jej właściciela, mieli szansę dokonać za jej pomocą zapłaty w sieci. Wszystko dlatego, że potwierdzenie transakcji nie wymagało żadnej autoryzacji.
W celu uchronienia klientów przed takimi nadużyciami banki sugerowały stosowanie limitów dla transakcji bezgotówkowych, które pozwalały na ograniczenie strat w sytuacji, gdy karta lub jej dane wpadły w ręce przestępców. Taka ochrona była zdecydowanie za słaba, dlatego zaczęto wprowadzać dodatkowe zabezpieczenia w postaci właśnie uwierzytelniania płatności. Najbardziej znanym jest standard 3-D Secure, który wymusza potwierdzenie transakcji np. za pomocą kodu SMS.
Płatność kartą online po nowemu
Od początku tego roku płatności internetowe kartą muszą być obowiązkowo poddawane silnemu uwierzytelnianiu. Co ważne, dyrektywa wskazuje na możliwość stosowania różnych metod takiego potwierdzania transakcji. Mogą nią być np.:
- kod SMS,
- kod PIN,
- hasło dynamiczne,
- dane biometryczne np. odcisk palca, skan twarzy lub tęczówki oka, wykonywane za pomocą smartfonów.
Dodatkowe potwierdzanie płatności dokonywanych kartą przy pomocy powyższych metod nie będzie obowiązkowe jedynie w przypadku transakcji o niskiej wartości, wykonywanych cyklicznie albo na rzecz odbiorców zaufanych.
Wpływ na branżę e-commerce i konsumentów
Dla konsumentów bezpieczne płatności online mają bardzo duże znaczenie, jednak z drugiej strony równie ważna jest dla nich wygoda oraz szybkość dokonywania zakupów w sieci. Dodatkowe potwierdzenie transakcji, np. kodem SMS, wydłuża proces zakupowy, a więc potencjalnie może zniechęcić do jego finalizacji. Obawy o taką reakcję klientów na nowe zasady mają więc sprzedawcy, liczący się z możliwością zwiększenia liczby porzuconych koszyków.
Na te obawy próbują odpowiedzieć sami wydawcy kart, którzy proponują szybsze metody uwierzytelniania transakcji za pomocą np. danych biometrycznych. Biometrię doceniają też klienci, co pokazała ankieta przeprowadzona na zlecenie firmy Visa. Aż 73% jej uczestników stwierdziło bowiem, że posługiwanie się biometrią jest szybsze od stosowania haseł, a 92% uznało odcisk palca za najbezpieczniejszą metodę potwierdzania płatności kartami online.
Z Paybylink płacisz bezpiecznie!
Sprzedajesz w internecie i chcesz zapewnić swoim klientom bezpieczne płatności online zgodnie z nowymi zasadami? Wybierz bramkę Paybylink, która jest już do tych regulacji dostosowana i gwarantuje najwyższy poziom bezpieczeństwa transakcji, również dzięki wdrożonemu systemowi dodatkowego uwierzytelniania. Nasze rozwiązanie dostarcza ponadto wiele różnych metod zapłaty za zakupy (np. szybkie przelewy online czy BLIK). Twoi klienci mogą wybrać tę najwygodniejszą dla siebie, co pomoże zmniejszyć ryzyko porzucenia koszyka. Sprawdź!