Zakupy przez Internet należą obecnie do standardowych praktyk każdego konsumenta. Wybieramy taką możliwość ze względu na dostępność, łatwość, a także szeroki wybór asortymentu, który możemy znaleźć online. Niestety zakupy przez Internet bywają często ryzykowne. Nie możemy dokładnie obejrzeć zamawianego produktu, a także nie jesteśmy w stanie ocenić, w jakim rzeczywiście stanie zostanie on do nas dostarczony. Dlatego też prawa konsumenta dotyczące zwrotu towaru przez Internet są bardzo korzystne dla każdego klienta. Przedstawiamy najważniejsze prawa, przysługujące nam podczas zakupów w sieci.
Czym różni się reklamacja od zwrotu towaru przez Internet?
Reklamacja i zwrot często stosowane są zamiennie, co generuje wiele nieporozumieniem w kontakcie klienta ze sprzedawcą. W rzeczywistości znacznie różnią się między sobą i oznaczają dwie odmienne procedury, które może podjąć konsument po otrzymaniu produktu. Reklamacja odbywa się w momencie, w którym otrzymany towar posiada wadę. Najczęściej zalicza się do nich uszkodzenia, a także niezgodność cech, które sprzedawca deklaruje względem określonego produktu. W takim przypadku istnieje możliwość ubiegania się o zwrot pieniędzy za zakupiony towar, naprawę lub wymianę na model, który nie posiada wad. Zwrot towaru przez Internet obejmuje natomiast możliwość oddania produktu bez konieczności podawania przyczyny. W tym przypadku opieramy się na tzw. „prawie do namysłu”, które pozwala kupującemu na zapoznanie się z towarem i rozważenie zakupu. Po dokonaniu zwrotu towaru sprzedawca ma obowiązek oddać pełną kwotę wartości produktu.
Obowiązek sklepu online, czyli 14 dni na odstąpienie od umowy
W przypadku chęci odstąpienia od umowy zakupu, sprzedawca powinien jak najszybciej zwrócić konsumentowi pieniądze, w tym również koszty dostarczenia produktu. Zwrot towaru przez Internet ma obowiązek obyć się nie później niż w ciągu 14 dni od otrzymania oświadczenia o chęci oddania produktu. Środki powinny być zwrócone w tej samej formie, w jakiej kupujący zapłacił za towar. Wyjątek stanowi zgoda klienta na inny sposób zwrotu należności.
Na jakiej podstawie odbywa się zwrot towaru przez Internet
O chęci zwrotu zakupionego produktu, kupujący ma obowiązek poinformować sprzedawcę w ciągu 14 dni od momentu otrzymania towaru. Wynika to z art. 27 ustawy o prawach konsumenta (DzU z 2014, poz. 827 ze zm.), zgodnie z którym przy zawieraniu umowy na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, można dokonać zwrotu bez konieczności podawania przyczyny. W podanym terminie należy odesłać dany produkt do e-sklepu oraz dołączyć odpowiednie oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Forma takiego dokumentu jest dowolna, jednak zaleca się przesłanie jej na piśmie. Dodatkowo warto przed dokonaniem zwrotu towaru przez Internet, sprawdzić jakie zapisy obowiązują klientów w polityce zwrotów w danym sklepie. Warto również pamiętać, że sprzedawca zobowiązany jest do przesłać potwierdzenia otrzymania oświadczenia chęci odstąpienia od umowy. Najczęściej e-sprzedawcy przesyłają konsumentowi wiadomość mailową w tej sprawie.
W jakich przypadkach nie zwrócimy produktu?
Warto wiedzieć, że nie wszystkie produkty oraz usługi podlegają możliwości zwrotu towaru przez Internet. Istnieje kilka wyjątków, w przypadku których nie możemy domagać się o zwrot zakupionego towaru. Do odstępstw do reguły zalicza się:
- towary, których cena lub wynagrodzenie zależne jest od wahań na rynku finansowym, np. wymiana walut w kantorze internetowym,
- produkty stworzone według określonych specyfikacji konsumenta, np. biżuteria z grawerem spersonalizowanym,
- usługi wykonywane za wyraźną zgodą kupującego, który to został poinformowany wcześniej, że po spełnieniu świadczenia, nie będzie miał możliwości do zwrotu towaru przez Internet, np. dodatkowe lekcje udzielane online,
- towary o krótkim okresie przydatności, np. niektóre artykuły spożywcze zakupione w sklepie internetowym,
- towary nierozłączni połączone z innymi przedmiotami, np. paliwo wlane do baku samochodu,
- zapieczętowane przedmioty, które po ponownym otwarciu nie nadają się już do ponownego użytkowania ze względu na ochronę zdrowia, np. soczewki kontaktowe,
- nagrania wizualne, dźwiękowe lub programy komputerowe,
- niektóre napoje alkoholowe, których cena została ustalona przy zawarciu umowy sprzedaży, a ich cena zależna jest do wahań na rynku, np. wysokogatunkowe wina kolekcjonerskie,
- czasopisma i periodyki, z wyjątkiem umowy o prenumeratę,
- towary zakupione na aukcjach publicznych online,
- różnorodne usługi, które można nabyć przez Internet, takie jak najem samochodu, przewóz
- rzeczy, usługi gastronomiczne, hotelarskie, wypoczynkowe, a także wydarzenia rozrywkowe, sportowe i kulturalne, np. bilet na koncert.
Ze względu na specyfikę zakupów online, zwrot towarów przez Internet jest bardzo korzystny dla konsumenta. Niestety często sami jesteśmy zmuszeni dbać o nasze prawa, ponieważ nie są one jasno przekazane w komunikacji klient-sprzedawca. Warto zatem wiedzieć, na jakich zasadach można ubiegać się o odstąpienie od umowy sprzedaży w sklepach online.
Potrzebujesz płatności online do swojego sklepu internetowego?
Nasza firma www.paybylink.pl dostarcza profesjonalne rozwiązania płatnicze dla sklepów internetowych. Posiadamy ofertę na płatności przelewem internetowym (Paybylink), ale również na płatności Paysafecard. Jesteśmy oficjalnym integratorem płatności Paysafecard w Polsce. Zapewniamy uruchomienie płatności w 24 godziny. Jeśli chcesz poznać szczegóły oferty skontaktuj się z nami bądź odwiedź naszą stronę internetową .