Chat with us, powered by LiveChat

W ostatnim czasie na stronach internetowych banków takich jak PKO i ING, możemy zauważyć wiele informacji i ostrzeżeń przed fałszywymi pracownikami banków. Wyłudzają od klientów poufne dane, za pomocą których mogą logować się do naszej bankowości internetowej.

Jak funkcjonuje grupa oszustów?

Oszust będzie próbował skontaktować się z Tobą używając fałszywego numeru z infolinii banku. Poinformuje Cię, że jest jej pracownikiem i użyje różnych metod, aby wyłudzić Twoje dane osobowe. Po zakończeniu rozmowy zobaczysz powiadomienia, że ktoś zalogował się na Twoje konto bankowe, a pieniądze z niego zostały utracone. W ten sposób stałeś się ofiarą tzw. vishingu

Sprawdź również: Koronawirus – oszustwo w sieci
fałszywymi pracownikami

Wygląda zupełnie jak numer przedstawiciela bankowego.

Pozornie może to tak wyglądać, jednak przestępca wykorzystuje niepotwierdzone strony GSM, za pomocą których mogą generować dowolny numer telefonu, nawet ten z infolinii bankowej. Taki proces nie wiąże się z ominięciem systemów bezpieczeństwa zakładanych przez bank . Podszywając się za pracowników infolinii, pytają, czy dodzwonili się do odpowiedniej osoby, samemu nie podając swojego imienia i nazwiska.

Następnym etapem będzie wyłudzenie dalszych informacji. Są nimi numer PESEL, nazwisko panieńskie matki, dane za pomocą których logujesz się do banku. Osoba podejrzana, może poprosić Cię również o instalację nieautoryzowanych aplikacji, dzięki którym zyska dostęp do środków na Twoim koncie lub pozostałych informacji. Może również poprosić o kody autoryzacyjne przychodzące z banku w wiadomości SMS.

Sprawdź również: Metoda na BLIKA. Nowy sposób wyłudzania pieniędzy
Jak uchronić się przed oszustwem?

Aby być świadomym zagrożeń w Internecie, zachowaj zasady bezpieczeństwa:

  • Nigdy nie podawaj informacji, za pomocą których logujesz się do swojej bankowości
  • Zapytaj o imię i nazwisko osoby, która przeprowadza z Tobą rozmowę. Pamiętaj ,że konsultanci banków zawsze przedstawiają się zaraz na samym początku.
  • Nie podawaj rozmówcy kodów autoryzacyjnych wygenerowanych w wiadomości SMS przez Twój bank. Służą one tylko do przeprowadzania transakcji bankowych.
  • Dokładnie czytaj treść SMS-ów wysyłanych przez Twój bank, aby wiedzieć czego one dotyczą i sprawdź, czy kwota na jaką została wykonana transakcja jest zgodna z rzeczywistą.
  • Bez konkretnej przyczyny, nie podawać rozmówcy naszego numeru PESEL.
  • Zwróć uwagę, jeśli konsultant wywiera na Tobie presję czasu. Osoba niezaufana często wykonuje taki manewr, ponieważ w pośpiechu, ludzie są bardziej skłonni do udzielenia takich informacji.

0 Komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *